Talenten ontdekken
‘Ik wist niet dat ik zoveel talenten heb. Ik dacht ik heb er wel een paar, maar zoveel…’
Haar ogen glimmen als zij zorgvuldig het talent – Mooimaker – op haar talentenschilderij schrijft. Dit talent heeft ze net ontdekt bij het maken van een kaartje met een eigen gekleurde gedachte en verdient volgens haar zeker een plek op haar talentenschilderij.
Allerlei gedachten
‘Ik dacht eigenlijk altijd: Ik ben dom. Iedereen snapt die rekensommen behalve ik. Ik kan niks. En, weet je, dan deed ik ook gewoon niks meer…’
Ze doet het kaartje met haar gekleurde gedachte – Ik mag altijd hulp vragen aan de juf – in het etui dat ze speciaal voor het nieuwe schooljaar heeft gekocht. Haar etui ligt namelijk altijd op haar tafel en dan kan ze naar het kaartje kijken als haar alarm afgaat tijdens de rekenles. Ze denkt dat het kaartje haar zal helpen om haar zwarte gedachte – Ik kan niks – om te buigen naar een gekleurde gedachte – Ik probeer het gewoon –. Wanneer haar moeder binnenkomt laat ze het kaartje meteen aan haar moeder zien en zegt ze dat ze wil oefenen om haar vinger op te steken in plaats van niks doen. Dit plannetje wil ze ook graag volgende week aan haar leerkracht vertellen, maar eigenlijk durft ze dat nog niet zo goed want ze krijgt een leerkracht die ze niet kent.
Bouwen aan veerkracht en zelfvertrouwen
Als ik haar vraag wanneer ze het wel zou durven te vertellen, antwoordt ze:
‘Als mama mij na school ophaalt met Bo, dat is onze hond, en bij het hek op mij wacht. Dan laat ik mijn nieuwe etui met het kaartje aan de juf zien, als Fleur en ik naar huis gaan. Fleur komt bij mij spelen want we mogen met Bo naar het park’.
En zo creëert ze zelf met wat ondersteuning haar eigen plan van aanpak. De mensen, dieren en dingen die belangrijk voor haar zijn geeft ze in haar plan een plek. Doordat zij er zijn durft ze een beetje te dromen hoe het eruit zal zien als ze gaat oefenen. Het wil niet zeggen dat uitproberen makkelijk voor haar is, je kan tenslotte ook onderuit gaan. Oefenen is altijd lef hebben, gesteund door haar kring kan ze in een voor haar veilige omgeving gaan bouwen aan veerkracht en zelfvertrouwen.
De zomervakantie is bijna voorbij, ze heeft zin in volgende week, dan gaat ze naar groep 6.
Kan jouw kind of tiener ook een steuntje in de rug gebruiken en lijkt talentcoaching passend? Lees dan verder bij coaching voor kinderen.